Välkommen till ”PerMonick”

E421D822-BD3B-498D-8643-00A4972257D5

Bloggen handlar om segelbåten PerMonick och seglingar i Sverige och på Åland åren 2018 – 2022.

Sommaren 2022 gick seglingen genom Södertälje kanal till Mälaren och Birka. Midsommar firades i Stockholm, Wasahamnen. Från Stockholm seglade vi via Furusundsleden, över Ålands hav till Eckerö. Vidare runt norra Åland, till Åbo och till Helsingfors. På återvägen stannade vi i många gästhamnar i Åbo och Ålands skärgårdar – Utö och Kökar t.ex. Vi fortsatte till Mariehamn där vi stannade flera dagar. Därifrån gick seglingen via Rödhamn över Ålands hav till Norrtälje. Vi besökte bl.a. Svenska Högarna och Sandhamn på återvägen.

Sommaren 2021 startade vi slussning i Göta Kanal vid Mem den 22 juni. Eftersom det var försäsong i kanalen körde vi i konvoj hela kanalen på 5 dagar. Efter passage av Vänern åkte vi Trollhätte kanal ner till Göteborg. Där firade vi midsommar.

Efter Göteborg seglade vi norrut till vändpunkten i Strömstad. Tanken på att ta oss till Halden i Norge fick vi skippa pga inreserestriktionerna i Norge (pga Covid).

På hemvägen passade vi på att besöka Syd Koster och Väderöarna, samt en mängd kända gästhamnar i Bohuslän. Efter att vi rundat Skåne seglade vi utmed ostkusten tillbaka till Oxelösund. Förutom min Monica hade vi de erfarna gastarna Malte, Janne, Mia, Christer  B och Eva-Charlotte B med på olika etapper under sommaren.

Seglingen 2020 startade på midsommarafton. Monica och jag ägnade fyra veckor till att lugnt segla söderut, med mål i Ystad. Gästgast under några dagar, från Västervik till Oskarshamn, var Christer B. På returfärden gastade Malte, Christer S och Janne N under var sin etapp.

Under sommaren 2019 seglade jag norrut, från Oxelösund till Örnsköldsvik (via Höga Kusten). På hemvägen seglade vi öster om Åland.

Länge ner i bloggen hittar du min berättelse om vår resa genom Sverige under sommaren 2018. [Observera att nästan alla bilder från sommaren 2018 är borttagna ur bloggen av utrymmesskäl. ]

Under ”meny” hittar du uppgifter om båten, om mig inklusive syfte och mål med bloggen samt kontaktuppgifter.

Nedan finns blogginläggen, presenterade med det senaste först.

Montering kickfäste

Lånad popnitar-tång

I början av förra säsongen brast det i mastfoten integrerade kickfästet. Det fick bli en nödlösning under resten av sommaren – linor runt mastfoten.

Det var kraftiga rostfria popnitar som skulle användas till Seldéns kickfäste. Men tack vare en lånad popnitar-tång modell större gick det galant att nita fast beslaget.

Fäste som passar till Rodkick modell 05 och 10 – men även till den befintliga lin-kicken.

Har inte bestämt vilken variant av kick det ska bli…

Sjösatt och problem med dirken

Dirken är linan som håller upp bommen. Bild lånad av Watski.
På väg till sjösättning
För motor ut mot Skanshålet

Jag hade tur med vädret när det var dax för sjösättning. Allt gick bra och ansättningen av riggen gick ovanligt smidigt.

Men när det var dax att montera bommen upptäckte jag ett problem. Dirken (linan som går in genom mastfoten, ut i masttoppen och ner till bomnocken) gick inte att rubba.

Misstänkte först att något hänt i toppen, eftersom jag sett att en toggle fått ett slag och tryckts upp mot en plåt. Tänkte att blocket som dirken löper i var trasig.

Eter tips av Christer S kollade jag först att alla andra fall i masten löpte utan problem.

Sen spände jag dirk-linan kraftigt med hjälp av vinschen. Därefter lossade jag babystaget (ett kort stag för om masten). Dirken satt fortsatt fast, så jag spände upp babystaget med vantskruven igen och övergick till undervanten. Inget resultat på styrbords undervant.

Men när vantskruven på babords undervant lossades – då släppte dirken!

Boven i dramat

Linan, som bara är 8 mm i diameter hade på något sätt, inne i masten, hamnat under hakändstycket när riggen spändes upp. Hakändstycket ”hakas in” i masten och fäster därmed vajern i masten.

Hädanefter ska alla fall vara spända innan riggningen startar!

Stugvik – Harstena – Arkösund – Nävekvarn – Oxelösund

Från SXK:s Uthamn Stugvik var planen att gå till Fyrudden (som har byggt ut gästhamnen) och därefter gästa Harstena i två dagar. Men med den väderprognos och den vindriktning SMHI förutspådde skulle det bli en jobbig segling.

Lunchpaus vid Alsundet/Långholmen.

Vi skippade Fyrudden och gick direkt till Harstena i sol och perfekta vindar.

Vi stannade en natt och kunde ta tillvara de sydliga vindarna upp till Arkösund.

Lugnaste platsen i Arkösund. Men den livliga båttrafiken gör att det gungar ordentligt ganska ofta.

Från Arkösund fick vi fin segling till Nävekvarn.

På sista dagen vred vinden från NO till O ökande från 2 till 7 m/s.

Vi kunde sträcka en bra bit utmed Bråvikens höga berg, men vid Gullängsberget kom vindvridningen och vi fick börja kryssa i ökande vind. En gammal dyning mötte oss ju längre ut mot Bråvikens mynning vi kom.

Efter en fartfylld, lutande och guppande kryss valde vi motorn från Kungshamn, för att hinna fram till hemmahamnen i tid till ”Taxi Mia”.

Skepparen tackar för rolig samvaro under den 345 sjömil långa segling vi gjort under dessa tre veckor. Vi kom inte till Hanö och Utklippan, som var de optimistiska målen för färden – men vi kom ända till Blekinge och Kristianopel! Men så hade vi ju inte räknat med att det skulle vara sydlig vind med regninslag i 2 veckor på raken…

Valdemarsvik – Stugvik

Vi började dagen med att titta på fotbollsmatchen (Sverige – Spanien 1-2). Därefter började det regna och vi tog motorn till hjälp i motvinden, 10 M ut ur ”fjorden”.

Halvvägs stannade vi för lunch vid bojen Stjärnö/Kalven. Då kom solen fram.

Nu hade vi inte långt kvar till S:t Annakretsens uthamn Stugvik som har mängder med bojar.

Morgondimma kl 7 16/8 2023 i Stugvik.

I dag ska vi ta oss till Harstena, så snart dimman lättat.

Loftahammar – Ljungfruskär – Valdemarsvik

Vi stannade kvar i Loftahammar tills de öppnade, så vi kunde använda duscharna.

SXK-boj Långviken

Målet för dagen var området kring Väderskär/Ljungfruskär. På vägen gjorde vi en avstickare till bojen i Långviken. Det är en nästan 2 sjömil lång ”återvändsgata” man behöver ta sig för att kunna fånga den bojen. Men man ligger i skydd för de flesta vindar.

Vi hade en behaglig segling i 4-7 m/s, mestadels medvind. Båda bojarna i området var upptagna, så vi kastade ankar i en perfekt liten flad, helt i skydd för alla vindar.

År 1977 eller 1978 låg jag i en av vikarna i samma område med den då bara ett par år gamla Maxi 68:an Mascot. En riktigt stor gammal skärgårdskryssaren passerade förbi. En koll i SXK:s matrikel berättade att det var Armas Morby:s segelbåt. Han hade några år tidigare sålt sin tidningskoncern (Södermanlands Nyheter, Norrtelje Tidning och Länstidningen i Södertälje) till Centerpartiet. Som ganska nyanställd på SN så hade man hört historier om tidigare ägaren Morby

Utsikten mot havet när vi svängt in i Valdemarsviken

I Valdemarsviks gästhamn låg det bara två båtar när vi anlände. Vi handlade och tog några promenader i staden.

Hittade en fotobutik där man fortfarande kan lämna in sina filmrullar för framkallning.!

Segling från Spårö till Loftahammar

Vi letade oss försiktigt ut genom den smala och krokiga vägen ut från Spårögloet. Nån vänlig själ hade markerat den luriga 1-metersgrynnan med ett rött flöte. Dock var det nu 30 cm högvatten, så flötet låg under ytan och syntes inte förrän man var alldeles intill. Men det gick bra.

Arkivbild från 17 augusti 2021. Notera mängden gästbåtar – i dag är det 2 st inkl oss.

Vi fick en rätt solig dag i medvind till Loftahammar. På vägen droppade vi ankaret i lä av en ö för lunch.

När vi rundar nordspetsen på Björkö fick vi vinden rakt i nosen. Den började samtidigt blåsa friskt (inledningen på nattens regn tornade upp sig på himlen), så vi tog motorn till hjälp genom det 3 sjömil fantastiskt fina skärgårdsavsnittet.

De sista 2 sjömilen in i Vivassen, där hamnen ligger, forsade vi fram med enbart genuan uppe.

Vi använde den flytande toatömningsstationen, som ligger som ett rundningsmärke mitt i inloppet mellan bryggorna (svårt att missa den alltså). Tyvärr var funktion inte den bästa.

Vi hade förtöjt prick klockan 16. När undertecknad var halvvägs framme till hamnkontoret tog hamnkaptenen in glassgubben och låste dörren. Vi var ensam båt i gästhamnen och han kan inte ha missat att vi var på väg in…

Det visade sig att klockslaget för stängning på webben inte stämde. En liten oansenlig skylt vid bryggan informerade om taxan och att det inte gick att få inpasseringskort till dusch när kontoret var stängt.

Loftahammar skulle behöva göra ett studiebesök i några andra gästhamnar för att lära sig hur man löser den detaljen numera. T.o.m. den lilla gästhamnen i Blankaholm har en enkel och, för gästhamnen gratis, lösning att visa upp…

Klintemåla, Blankaholm och Spårö

Spegelblankt i Spårögloet

Från Figeholm seglade vi i tidvis frisk vind till Klintemåla.

Det blåste ordentligt, tvärs båten, när vi skulle lägga till. Men allt gick bra, trots finländaren som tog emot lovarslinan och inte visste vad han skulle görande med den när den saknade karbinhake!

Vi tog en fika på det lilla kaféet i hamnen. Sen körde vi ut några hundra meter till SXK-bojen. Mycket lugnare och billigare!

Vi hade åter en kall natt. Värmaren gick på lågvarv hela natten. Vatten-temperaturen kring 10 grader, så vi hoppade över morgonbadet även denna dag.

Dagens segling gick till Blankaholm. En ung familj har tagit över både gästhamnen/ställplatserna och handelsboden. De har gjort massor för att rusta upp området, så att det nu är riktigt trevligt. Servicehuset har fått en liten ansiktslyftning men det finns mer att göra där. T.ex. trilskas låset ibland. Malte fick t.o.m. rädda en dam som klättrade ut genom fönstret, för att låset gått i baklås. Malte ålade sig sen in genom fönstret och lyckades låsa upp låset. Därigenom räddade han ytterligare en dam, som inte vågat hoppa ut genom fönstret!

Sol och medvind har varit en bristvara hittills den här seglingen.
Genvägen fotad av Malte.

Från Klintemåla tog vi en genväg via Vippholmarna ut till farleden. Trots att vi inte kunde se uppgrundningarna pga ljusförhållandena gick det bra att ta sig igenom de smala gatten.

Vi stannade i Blankaholm hela förmiddagen och tittade på när Sveriges damer tvålade till Japan i fotboll. Därefter en lugn segling till Spårö.

Vi är ovana vid att segla saktare än 5 knop och i vindar under 7 m/s.

Det var fullt i den lilla viken under Spårö fyr, så vi tog oss försiktigt in i Spårögloet som ligger intill. Det var ett bra byte – det var helt lugnt i viken och gott om plats.

På svaj.

När solen gick ner blev det kyligt igen, så det blir värmare i natt igen.

Fullt i Figeholm

Full stor och ”stormfock” över Oskarshamnsbukten.

Det blåste friskt under natten vid bojen men alla sov gott när klockan ringde kl 7. Kaffe och frukost och sen bar det iväg.

Vindriktningen var perfekt, så vi kunde hissa storen vid bojen och segla ut genom det trånga gattet.

Vinden och vågorna ökade successivt under den 4M långa färden över Oskarshamnsbukten.

Som mest blåste det 16 m/s och vi gjorde härliga surfar i vågorna. Malte styrde med den äran och farten låg för det mesta kring 7 knop.

Plottern, som har en inlagd ”dämpning” visade som mest drygt 8 knop. MarineTraffic däremot rapporterade 9,6 knop, vilket alltså vår AIS-transponder -som inte är dämpad – rapporterade kl 08:51!

Fullt!

Nu ligger vi tryggt mellan bommar i Figeholm. Alla möjliga bojar nära hamnkontoret var upptagna, så vi ligger några hundra meter bort, bland hemmabåtarna.

Strax efter att vi lagt till började det regna. Det kom några riktiga vindbyar på över 18 m/s. I nedanstående lilla filmklipp blåser det 11…